Orkesteriyhteistyötä, kilpailuja ja edustustehtäviä

09.10.2023 Justus Pitkänen Uutiset

Somnium Ensemblella on edessään vilkas syyskausi. Esitämme Kymi Sinfoniettan ja Topi Lehtipuun kanssa Kotkassa ja Kouvolassa (ke 22.11. ja to 23.11.) koko illan ohjelmiston barokin ja klassismin mestarien musiikkia. Su 29.10. toimimme Suomalaisen kuoronjohtajakilpailun finaalikuorona Tampereella. Itse matkustamme kilpailemaan Tolosan kansainväliseen kuorokilpailuun Espanjan Baskimaassa. 6.12. esiinnymme Itsenäisyyspäivän ekumeenisessa juhlajumalanpalveluksessa ja la 16.12. toivotamme yleisön tervetulleeksi perinteiseen joulukonserttiimme Suomenlinnan kirkossa.

Somnium Ensemble aloitti keväällä yhteistyön Kymi Sinfoniettan kanssa esiintymällä orkesterin kausikonserteissa. Nyt yhteistyö jatkuu Kotkassa 22.11. ja Kouvolassa 23.11., kun esitämme Topi Lehtipuun johdolla Bachin kantaatin Herr, gehe nicht ins Gericht (1723), Beethovenin Goethe-sävellyksen Meeresstille und Glückliche Fahrt (1815) sekä Mozartin Requiemin (1792) Franz Xaver Süssmayrin perinteisenä täydennyksenä.

Lehtipuu on aloittanut syyskaudella Kymi Sinfoniettan taiteellisena partnerina painopisteenään vokaalimusiikki ja vanha musiikki. Hän on työskennellyt laulajana maailman merkittävimpien vanhan musiikin nimien kanssa ja tekee nyt uraa kapellimestarina ja taiteellisten johtotehtävien parissa.

Somniumin valmentaa taiteellinen johtaja Elisa Huovinen. ”Topi Lehtipuu on rakentanut erittäin hienoja konserttiohjelmia. Hänellä on laulajana vahva yhteys kuoro-orkesteriteoksiin, ja tämän syksyn konsertit ovat varmaankin yhteistyömme kohokohta. Näissä teoksissa lauluinstrumentti kukoistaa koko dynaamisessa skaalassaan.”

Kuva: Tuomas Tenkanen

Bach sävelsi kantaattinsa vain kaksi kuukautta Leipzigin Tuomaskanttorin virkaan asettamisensa jälkeen. Aiheena on ihmisen vajavaisuus ja Jumalan armo: alkukuorossa pyydetään voimallisesti, ettei ihmistä tuomittaisi eläessään. Fuugan väistämätön virta korostaa jokaisen yksilön syyllisyyttä.

Loppukoraalissa kuvataan uskonnollista transformaatiota, jota ilmentää orkesterisäestyksen rytminen muutos. Koraali lupaa, ettei kukaan lopulta joudu kadotukseen, jos uskoo eli toimii. Upeissa aarioissa kuvataan toisiaan syyttelevien sielujen hapuilua ja omantunnontuskia sekä rohkaistaan mammonan hylkäämiseen.

Goethe julkaisi runot Meeresstille ja Glückliche Fahrt (1796) peräkkäin. Yhdessä luettuna ne ovat kuvaus puhujasta, joka tajuaa hiljaisella merellä kuolevaisuutensa ja tempautuu sitten elämän tuuliin, joissa kaikki on mahdollista.

Beethovenin sävellys kuorolle ja orkesterille sai ensiesityksensä hyväntekeväisyyskonsertissa joulukuussa 1815. Kuoro on pääosassa, kun näyttäviä tehoja rakennetaan yksinkertaisin keinoin.

Goethen arkkityyppinen runopari on innoittanut myös Mendelssohnin orkesterialkusoiton (1832), Sibeliusta opettaneen Karl Goldmarkin mieskuoroteoksen (1869) sekä liedejä niin Schubertilta (1815) kuin länteen emigroituneelta venäläissäveltäjä Nikolai Medtneriltä (1907).

Johann Sebastian Bachin hauta Leipzigin Tuomaskirkossa. © DerHHO

On harvinaista, että orkesterin kausikonsertissa koko ilta on varattu kuoroteoksille. Nyt illan huipentaa Mozartin Requiem. Vaikuttavat fuugat, dramaattiset kohtaukset ja sopusointuiset solistikvartetot koskettavat ja vievät mukanaan joka kerta. Joskus unohtuu, että loppupuolen viehättävä Benedictus-kvartetto on Süssmayrin sävellys.

Kymi Sinfonietta: In Memoriam. Ke 22.11. klo 19 Kotkan konserttitalo, to 23.11. klo 19 Kouvolan Kuusankoskitalo. Liput 27/22/13 e

Hendrickje Van Kerckhove (sopraano), Erica Back (altto), Oscar Esmerode (tenori), Szymon Raczkowski (basso). Johtaa Topi Lehtipuu. Somnium Ensemblen valmennus: Elisa Huovinen

Kilpailuissa edistetään kuoronjohtajien asemaa ja suomalaista kuorokulttuuria

Somniumin syksyn ensimmäinen konsertti on II Suomalaisen kuoronjohtajakilpailun finaalikonsertti su 29.10. Tampereen Raatihuoneella. Palvelemme kilpailijoita samana päivänä jo 3. kierroksen harjoitusvaiheessa.

Huovinen toimii kilpailun järjestävän Suomen Kuoronjohtajayhdistyksen puheenjohtajana ja kuuluu myös viisihenkiseen tuomaristoon. ”Kilpailu on tärkeässä roolissa kuoronjohtoammatin esittelijänä. Suomessa on kymmeniätuhansia kuorolaulun harrastajia, joten on tärkeää, että johtajien ammattitaitoa tuetaan ja nostetaan esille. Parhaimmillaan yksi kuoronjohtaja on vastuussa jopa sadan laulajan musiikillisesta osaamisesta viikoittain.”

Kuoronjohtajakilpailun yhteistyökumppaneina ovat Tampereen Ammattikorkeakoulun (TAMK) musiikin ja median koulutus sekä paikallisia kuoroja yhteiseen verkostoon kokoava Pirkanmaan kuorokeskus. Kilpailua on tukenut muun muassa Jenny ja Antti Wihurin rahasto.

”Kilpailussa halutaan esitellä monipuolista kuoromusiikkia. Tämä vaatii taitavia kuoroja, jotka myös pystyvät seuraamaan johtajaa tarkasti sekä toteuttamaan tämän toivomat musiikilliset ideat. Somnium Ensemblen lisäksi mukana on kaksi muuta kuoroa, Kamarikuoro Näsi Tampereelta sekä Akademiska Damkören Lyran Helsingistä. Johtajien täytyy siis osata ottaa haltuunsa erilaisia ohjelmistoja sekä pystyä harjoittamaan erilaisia kuorotyyppejä.”

Huovinen osallistui itse ensimmäiseen kilpailuun vuonna 2018 ja voitti sen 1. palkinnon. ”Ajattelen usein, että kilpailuvoitot ovat ohimenevää kunniaa, joka aika pian maailman melskeessä unohtuu, eikä niille pidä antaa liikaa painoarvoa tai varsinkaan arvioida omaa ammattitaitoaan. Tärkeämpää on pitkäjänteinen työ saman kuoron kanssa. Silti voitto oli minulle juuri siihen tilanteeseen sellainen buusti, joka antoi uskoa, että ehkä sittenkin saatan pärjätä tällä alalla! Muistan tosin, että olin sitkeässä flunssassa. Naurattaa, että taisin sanoa tuomaristolle, että minulla on ääni poissa, joten puhun siksi vähän hiljempaa harjoittaessani.”

Kuoronjohtajakilpailun voittajat vuonna 2018. Elisa Huovinen voitti 1. palkinnon ja kuorolaisten suosikkijohtaja -palkinnon. Riku Laurikka voitti 2. palkinnon ja Eleriin Müüripeal 3. palkinnon. Laurikka johtaa nykyään mm. Akademiska Damkören Lyrania ja Müüripeal Eteläsuomalaisen Osakunnan Laulajia. Molemmat ovat laulaneet myös Somniumin riveissä.

Heti kuoronjohtajakilpailun jälkeen Somnium matkustaa kisaamaan Tolosan kansainväliseen kuorokilpailuun (Tolosako Abesbatza Lehiaketa, 1.–5.11.). Baskimaassa järjestettävä kilpailu on osa European Grand Prix for Choral Singing -verkostoa (EGP). Sen kuuden jäsenkilpailun voittajat kisaavat vuosittain grand prix’stä vaihtuvassa kaupungissa. Somnium eteni vuonna 2018 Florilège Vocal de Tours -kilpailusta vuoden 2019 EGP-finaaliin Arezzossa (Concorso Polifonico Internazionale di Guido d’Arezzo).

Tolosassa kilpaillaan kahdessa pakollisessa sarjassa. Ensimmäinen käsittää baskimusiikkia, populaarimusiikkia ja oman maan kansanmusiikkia ja toinen klassista musiikkia.

”Ensin mainittu tuotti aika paljon päänvaivaa, koska en tunne baskin kieltä ollenkaan ja koska Somnium keskittyy länsimaiseen taidemusiikkiin. Tiesin kuitenkin joitakin baskimaalaisia säveltäjiä, joten selasin heidän musiikkiaan ja konsultoin espanjalaisia kuoronjohtajakollegoita.” Vapaavalintainen baskisävellys on Josu Elberdinin seesteinen, salaperäinen Izar ederrak (2011).

”Valitessani rytmimusiikkia Somniumille oli tärkeää keskittyä siihen, minkälainen tekstuuri istahtaisi juuri meidän soinnillemme, vaikka emme rytmisyydestä tinkisikään”, Huovinen kertoo.

Mia Makaroffin voimallinen Kanteletar-sävellys Armottoman osa (1998) ja Anna-Märi Kähärän yhtä haikea kuin riemullinenkin Aurinkolaulu (2002) Mika Waltarin tekstiin edustavat suomalaista folklore- ja populaariohjelmistoa. Ne on sävelletty alun perin laulyhtye Rajattomalle.

Kuva: Frans Thomsson
Kuva: Frans Thomsson

Amerikkalaisen Moses Hoganin Didn’t my Lord deliver Daniel? (1999) on kiihkeän rytminen spirituaalisovitus. Se tarjoaa mahdollisuuden täyteläisen soinnin esittelyyn. Kuoronjohtajana, säveltäjänä ja pianistina toiminut Hogan (1957–2003) pyrki 1980-luvulta lähtien vaalimaan amerikanafrikkalaista spirituaaliperinnettä. Hänen sovituksensa saavuttivat kansainvälisen suosion.

Kilpailusuoritusten lisäksi Somnium laulaa kahdessa konsertissa. Ne kuullaan Tafallan pikkukaupungissa sekä Pamplonassa. Pamplona tunnetaan San Fermínin festivaalista ja sen kiistellyistä härkäjuoksuista. 2000-luvulla eläinrääkkäystä ja henkilövahinkoja on vastustettu ennen festivaalia järjestettävällä nakujuoksulla. Myös vastavalittu Helsingin katolisen hiippakunnan piispa, bilbaolaissyntyinen Raimo Goyarrola, on valmistunut lääkäriksi Pamplonassa.

Konserteissa on tilaisuus esitellä baskiyleisölle muun muassa ohjelmistoa, joka kuullaan kuukautta myöhemmin Helsingin tuomiokirkossa televisioidussa Itsenäisyyspäivän ekumeenisessa juhlajumalanpalveluksessa.

Minna Wesslundin Yöveisu (2017) käyttää Mikael Agricolan rukoustekstiä. ”Se on harras ja rauhoittava lyhyt teos. Matthew Whittallin psalmisävellys Sion, prisa din gud (2009) keskittyy kumoamaan ihmisen ajatukset omasta kaikkivoipaisuudestaan ja muistuttaa, että sota ja taistelut eivät tuo kellekään mitään hyvää.”

Suomalaista musiikkia edustavat myös Toivo Kuulan ja Jaakko Mäntyjärven teokset sekä Somniumin kesällä kantaesittämä Tampereen Sävelen tilaus, Alex Freemanin elinvoimaisesti ryöppyävä Northern April. Somnium saa kilpailumatkaansa tukea Suomen Kulttuurirahastolta ja Musiikin edistämissäätiöltä.

Mikä sitten on kilpailemisen merkitys? ”Voittajat unohdetaan nopeasti ja pian tulee seuraava kilpailu. Ja vaikka pärjäisi kuinka hyvin, niin aina janoaa lisää. Ehkä juuri tämän takia on tärkeä katsoa kilpailuun osallistumisen koko prosessia. Kuoro menee taidoissaan usein valtavan harppauksen eteenpäin valmistautuessaan kilpailuun, koska kappaleet hiotaan kuntoon aivan viimeiseen saakka.”

Pamplona.

Myös matkojen sosiaalinen merkitys on ilmeinen. ”Ne ovat erinomaisia mahdollisuuksia parantaa yhteishenkeä ja kerätä niitä arvokkaita kokemuksia, joita yhdessä muistellaan vuosien jälkeen. Se on mielestäni vielä merkityksellisempää kuin itse voitot.”

Kilpailut tarjoavat erityisen näyteikkunan kotimaiselle kuoromusiikille. ”Jos suomalainen kuoro menestyy kilpailussa, sillä tehdään hyvää kuorokulttuurille, ja se on koko suomalaisen musiikkikentän etu.”

Tolosassa klassisen musiikin kilpailuohjelmisto edustaa Somniumin ominta repertuaaria. Se sisältää esimerkiksi Clytus Gottwaldin (1925–2023) 16-äänisen sovituksen Gustav Mahlerin orkesteriliedistä Ich bin der Welt abhanden gekommen (1901/1983). Caroline Shaw’n meditatiivinen psalmisävellys and the swallow (2017) on sekin omalla tavallaan orkestraalista musiikkia.

Suomalaisen kuoronjohtajakilpailun finaalikonsertti. Su 29.10. klo 15.30 Tampereen Raatihuone. Johtavat kilpailun finalistit. Liput 15/10 e ovelta. 3. kierros Raatihuoneella 29.10. klo 11 alkaen, vapaa pääsy.

Tolosan kansainvälinen kuorokilpailu. Ke 1.11. klo 20 konsertti Tafallassa, pe 3.11. klo 20 konsertti Pamplonassa. Kilpailuvedot 2.11. klo 19 alkaen Tolosassa.

Unelmien joulu tulee taas

Niin yleisölle kuin Somniumillekin rakkaaksi muodostunut perinteinen joulukonsertti Suomenlinnan kirkossa kuullaan tänä vuonna la 16.12. klo 18. Ohjelmassa on tuttujen joululaulujen lisäksi riemun lauluja eri vuosisadoilta.

Konsertissa kuullaan osia sekä Sergei Rahmaninovin että Einojuhani Rautavaaran Vigiliasta. Niiden itäisen kirkon historiaa kaikuvat sävelet ovat kuin kotonaan Suomenlinnan kirkon akustiikassa. Kirkko oli vuodesta 1854 Suomen itsenäistymiseen asti ortodoksinen varuskunnan pyhäkkö.

Joulukonsertin liput ovat nyt myynnissä kuoron Holvi-verkkokaupassa!

Unelmien joulu. La 16.12. klo 18 Suomenlinnan kirkko. Johtaa Elisa Huovinen. Liput 25/15 (eläkeläinen, opiskelija, työtön, lapsi, varusmies- tai siviilipalvelusta suorittava) euroa kuoron Holvi-verkkokaupasta tai ovelta. Viimeinen Suomenlinnan lautta konserttiin lähtee Kauppatorilta klo 17.20.

Ulkoasu: Lilja Palmgren