Somnium Ensemble uppoutuu kevätkaudella J.S. Bachin Johannes-passion maailmaan ja osallistuu kamarikuorojen konserttisarjaan Helsingin konservatoriolla. Elisa Huovisen johtamassa Kamarikuorojen kevät -sarjan konsertissa 21.5. kuullaan madrigaaleja, joissa etualalla ovat linnut, luontokuvat ja rakkauden palo. Vavahduttavan Johannes-passion Somnium esittää Helsingin Kamariorkesterin kanssa. Passio kuullaan James Kahanen johdolla pitkäperjantaina 15.4. Temppeliaukion kirkossa sekä pääsiäismaanantaina 18.4. Eurajoki Bel Canto -festivaalilla.
Tammikuun harjoitustauon ja yhden konserttiperuutuksen jälkeen Somnium Ensemble on paneutunut täydellä tarmolla Bachin Johannes-passioon (1724/1749) sekä barokin esityskäytäntöihin.
”A cappella -teoksissa erityisesti soinnin runsaus on merkityksellisessä roolissa, mutta Bachin suurteoksen sävellyskieleen tutustuminen ja sen esittäminen rikastaa kuoron osaamista muilla osa-alueilla”, Elisa Huovinen toteaa. ”Barokkimusiikki tarjoaa mahdollisuuden keskittyä fraseeraukseen sanapainojen ja pitkien linjojen painopisteiden mukaan, tarkkaan yhdenaikaisuuteen, jolla kuulutaan orkesterin yli sekä tempon stabiliteettiin riippumatta rytmisistä kuvioista ja tekstistä. Bach kehittää äänen ketteryyttä ja taipuisuutta.”
Johannes-passion musiikillis-dramaattinen materiaali on erityisen yhtenäistä. Niinpä ristiinnaulitsemiskohtauksen viiltävät sävelaiheetkin soivat jo passion ensi tahdeissa. Kaksi koraalia käy esimerkiksi materiaalin oivaltavasta toistosta. Niissä luodaan katse Pietariin ja sitten Jeesuksen äitiin sekä rakkaaseen opetuslapseen ristin juurella: myötätuntoa ilmaistaan samoin sävelin.
Huovinen kiinnittää huomiota joukkokohtausten vetoavuuteen. ”Ikään kuin kuuntelisi äänikirjaa, jossa on todella hyvä lukija! Kun kansa vaatii ristiinnaulitsemista, musiikki on rajua ja vihaista, mutta kun Jeesuksen vaatteista heitetään arpaa, kuulostaa se leikilliseltä ja keplottelevalta.”
Yhteyttä ja ajatustenvaihtoa
James Kahane on iloinen yhteistyöstä Helsingin Kamariorkesterin (Helsinki Chamber Orchestra, HCO) ja Somniumin välillä. ”Tämän musiikin tuominen sekä Helsinkiin että Eurajoelle on tärkeä tehtävä. Suomen tunnetuimpiin kuuluvan kuoron ja omistautuneiden sekä monipuolisten soittajiemme yhdistelmä tarjoaa harvinaisen mahdollisuuden.”
HCO:n kantaviin periaatteisiin kuuluu soittajien yksilöllinen taiteellinen vastuu, pyrkimys erilaisten rajojen ylittämiseen sekä halu luoda yhteys esiintyjien ja yleisön välille.
“Titteleillä ei ole orkesterissa juuri merkitystä”, Kahane kertoo. ”Kuka tahansa muusikoista voi esittää näkemyksensä ilman, että harjoitustahti hidastuu. Vierailijat yllättyvät usein myös tavastamme kommunikoida ja toteuttaa eri tahoilta tulevat musiikilliset ideat heti.”
HCO:n ylikapellimestarina toimimisen lisäksi Kahane johtaa Polyteknikkojen Orkesteria. Hän viimeistelee parhaillaan opintojaan Sibelius-Akatemian kapellimestariluokalla ja on aiemmin toiminut esimerkiksi Susanna Mälkin ja Hannu Linnun apulaiskapellimestarina.
Kahane näkee Johannes-passion heijastavan Johanneksen evankeliumille erityistä tapaa argumentoida Jeesuksen jumaluudesta. Hän viittaa myös valistuksen perintöön, humanismiin, ihmisten tasa-arvoisuuteen Jumalan edessä sekä syyttömyysolettaman ajatukseen. ”Bachin monivivahteinen musiikki kertoo tekstin erityispiirteiden syvällisestä ymmärryksestä, aina länsimaisiin yhteiskuntiin merkittävästi vaikuttaneisiin filosofisiin kysymyksiin saakka.”
Bachin Matteus-passio on istutettu klassisen musiikin keskeisimpään kaanoniin, mutta Johannes-passiokin tuotiin konserttilavoille jo 1830-luvulla. Robert Schumann, joka valmisti passiosta oman esitysversionsa vuonna 1851, piti teosta Matteus-passiota ”rohkeampana, suurempana ja runollisempana.” Johannes-passion alkukuoro soi myös Andrei Tarkovskin elokuvan Peili (1975) päätöskohtauksessa. Siinä musiikki antaa äänen kipeille muistoille.
Kevät herättää laulajat
Kamarikuorojen keväässä ovat Somnium Ensemblen lisäksi mukana Kamarikuoro Audite, Kamarikuoro Kaamos, Kamarikuoro Kampin Laulu ja Spira Ensemble. Samaan aikaan pääkaupunkiseudun kuorokenttä on aktivoitunut myös laajempaan yhteistyöhön, jonka tulos on syksyllä käynnistyvä 24 kuoron Kuoromusiikin kausikonserttisarja.
”Toivon, että tällaiset konserttisarjat herättäisivät laajemmassakin yleisössä kiinnostusta kuoromusiikkia kohtaan ja nostaisivat sen profiilia”, Huovinen toteaa. ”On tärkeää, että kuorot puhaltavat yhteen hiileen, ja uskon, että konserttisarjatoiminnassa kaikki esiintyjät hyötyvät toisistaan. Kamarikuorojen keväässä yleisölle on mielenkiintoista päästä kuuntelemaan viittä hyvin erilaista kuoroa.”
Helsingin konservatoriolla Somniumin ohjelmiston keskiössä ovat yhdysvaltalaisen Morten Lauridsenin (s. 1943) kuusi madrigaalia renessanssirunoihin. ”Tekstit ovat samoja, joita Claudio Monteverdi ja Carlo Gesualdo käyttivät madrigaaleissaan. Lauridsenin versioissa kuuluu renessanssin tapaan sanamaalailu, rohkeat ja äkilliset harmoniset muutokset sekä monimutkainen kontrapunkti, mutta myös nykymusiikin muotokieli.” Runoja yhdistävät tuleen liittyvät kielikuvat. ”Rakkauden liekkiä kuvataan niin lämmittävänä kuin kuluttavanakin.”
Monteverdin (1567-1643) ja Clément Janequinin (n. 1485-1558) lintuaiheisissa madrigaaleissa kuuluu luonnon herääminen ja aistillinen kisailu. ”Janequin kuvailee madrigaalissaan hyvinkin tarkasti erilaisia lintujen ääniä, kuten liverrystä, kukkumista, tiritystä ja sirkutusta.” Konsertin toisen ranskalaissäveltäjän Camille Saint-Saënsin (1835-1921) laulut soivat puolestaan romantiikan ajan luontoyhteyttä.
Yhdysvaltalaisista kuullaan myös Caroline Shaw’ta (s. 1982) ja Samuel Barberia (1910-1981). ”Shaw’n and the swallow vuodelta 2017 on tietynlainen keidas madrigaalien levottomuuden keskellä. Psalmin 84 pääsanomana on luottamus Jumalaan. Hän antaa pääskysellekin pesäpaikan ja pitää siis varmasti myös ihmisestä huolen. Somniumin sointi sopii teokseen valtavan hienosti.”
Barberin Reincarnations (1939-1940) taas kuvaa rakkauden auvoa. ”Erityisesti teoksen ensimmäinen osa on sävelletty imitoiden renessanssiajan madrigaalien tyyliä. Toinen osa liittyy 1800-luvun irlantilaisten talonpoikien taisteluun maanomistajien sortoa ja epäoikeudenmukaisuutta vastaan. Toisaalta osa on raastava valituslaulu, kuten monet madrigaalitkin. Kolmas osa palaa rakkauden kaipuuseen ja haavekuvaan, jossa se voisi toteutua täydellisenä.”
Bach: Johannes-passio
Pitkäperjantaina 15.4. klo 19 Temppeliaukion kirkossa
Annami Hylkilä, sopraano; Anu Ontronen, altto; Kalle Virtanen, tenori; Aapo Korhonen, tenori (Evankelista); Niklas Spångberg, basso (Jeesus); Veikko Vallinoja, basso (Pilatus)
Kapellimestari James Kahane; Somnium Ensemble, valmennus Elisa Huovinen; Helsingin Kamariorkesteri (Helsinki Chamber Orchestra)
Liput 35 / 25 (opiskelija, eläkeläinen, työtön, lapsi, varusmies- tai siviilipalvelusta suorittava) euroa ovelta tai kuoron Holvi-verkkokaupasta
Pääsiäismaanantaina 18.4. klo 16 Eurajoen Kustaa Aadolfin kirkossa Eurajoki Bel Canto -festivaalilla
Lipunmyynti Eurajoki Bel Canto -festivaalin kautta (tulossa pian)
Kamarikuorojen kevät: Linnuista ja ihmisistä
Lauantaina 21.5. klo 15 Helsingin Konservatorion konserttisalissa
Saint-Saëns – Barber – Monteverdi – Lauridsen – Shaw – Janequin – Mäntyjärvi
johtaa Elisa Huovinen
Liput 20 / 15 (eläkeläinen) / 10 (opiskelija, työtön, lapsi, varusmies- tai siviilipalvelusta suorittava) euroa ovelta tai kuoron Holvi-verkkokaupasta (tulossa pian)