Koronaviruspandemia on laittanut kulttuurielämän tauolle, jota taiteilijat eri aloilla nyt pyrkivät käyttämään suunnitellen tulevaa, ennakoiden ja kartuttaen osaamistaan. Näin myös Somnium Ensemblen taiteellinen johtaja Tatu Erkkilä, joka oli yksi Koneen Säätiön Kotiresidenssi-apurahan saajista. Koneen Säätiö julisti maaliskuun lopussa haettavaksi koronatilanteeseen tähdättyjä pika-apurahoja turvaamaan taiteilijoiden työskentelyolosuhteita. Hakemuksia tuli peräti 3467, ja apurahan sai 5,3 % hakijoista.
Tatu kertoo, että nyt on mahdollisuus keskittyä kaikkeen sellaiseen, mihin arjen tiimellyksessä ei ole pystynyt.
”Apurahan myötä voin tehdä muun muassa Somniumin eteen töitä ilman juoksevien asioiden kuormittavuutta ja kaivaa naftaliinista kaikki ne mielessä joskus vilahtaneet ja puhelimen notepadille ylös laitetut konserttikokonaisuudet ja -ideat”, hän kertoo. Taiteellista johtajaa kiinnostaa, voisivatko kunkin kauden konserttiohjelmat muodostaa myös laajempia kokonaisuuksia juhlavuoden tapaan. Nyt tällaiseen pitemmän aikaperspektiivin taiteelliseen suunnitteluun on hyvä mahdollisuus.
Uusia yhteistyökuvioita
Mitä Tatu voi ideoistaan tähän mennessä paljastaa? Seuraaville kausille on odotettavissa mm. Rautavaaran Vigilian kaltaisia isompia teoskokonaisuuksia sekä jatkoa kuoro-orkesteri-teosten esittämiselle. Etenkin Bachin musiikkia Tatu haluaisi tuoda Somniumin ohjelmistoon enemmänkin ja etsiä uusia yhteistyömahdollisuuksia.
”Olisikohan joskus budjetin puolesta mahdollista, että voisimme omalähtöisesti tehdä laadukkaita kuoro-orkesteriteoksia? Se on tuotannollisesti valtava pala, ja usein orkestereilla on likviditeettiä ostaa projekteihinsa kuoro mukaan, ei toisinpäin. Tällaisilla projekteilla olisi joka tapauksessa paikkansa vuosittain tai lähes vuosittain.”
Uusista säveltäjänimistä mm. skottilainen nykysäveltäjä James MacMillan on sellainen, jonka kuorotuotantoon Tatu haluaisi Somniumia luotsata.
Pitkään mielessä on myös kutkutellut yhteistyö Visa Yrjölän johtaman mieskuoro Eugan kanssa. Jo vuonna 2014 Somnium ja Euga solmivat leikkimielisen ”yhteistyö- ja avunantosopimuksen”, ja Tatun mukaan keväällä 2021 voisi olla otollinen aika vihdoin realisoida idea konserttikiertueen tai -sarjan muodossa. Haasteena luonnollisesti on, mitä musiikkia sekakuoro ja mieskuoro voisivat esittää yhdessä – kyseeseen tulevat lähinnä sovitukset. Kuitenkin johtajilla on vahva tahtotila, että hankkeesta tehdään oikeasti yhteinen rajoittumatta pelkkään yhteen tai kahteen yhteisbiisiin.
”Tätä täytyy erityisesti taiteellisen toteutuksen osalta miettiä, mutta nyt eletään ideoinnin aikaa.”
Tulevaisuuteen kuuluu luonnollisesti myös uusi levy. Menestyneen Unesi ääni -albumin jälkeen on tarkoitus pitää levytystahti säännöllisenä. Tatu paljastaa, että seuraava levy tulisi koostumaan 2-3 laajemmasta teoksesta.
”Haluan levyttää ohjelmistoa, joka ei ole Suomessa niin tunnettua tai levytettyä, mutta joka ei myöskään olisi totaalisia kuriositeetteja. Biisien täytyy olla sellaisia joiden takana kuoro täysin seisoo”, hän tuumii. ”Jokaisella teosvalinnalla täytyy olla selvä pointti. Tulkinnalla täytyy jättää jälki ja olla sydän mukana, miksi on tehnyt juuri näin.”
Tutkimaton tulevaisuus
Tatu Erkkilälle koronakevät toi muassaan ison myllerryksen. Hänen oli tarkoitus työskennellä kevät Kroatiassa Rijekan oopperatalossa kapellimestarina ja korrepetiitorina. Se olisi merkinnyt yhden unelman täyttymistä ja erään virstanpylvään saavuttamista – mahdollisuutta, joka nyt ainakin toistaiseksi meni sivu suun.
”Näin se vain tapahtuu, että joskus tulee äkkinäisiä muutoksia”, Tatu huokaa. ”Vaikka opiskelin kuoronjohtajaksi ja viimeiset kymmenen vuotta Somniumin ynnä muiden kanssa työskennellessä on kulunut enimmäkseen kuoromusiikin parissa, samaan aikaan on pitkään ollut haave päästä syvemmälle oopperamaailmaan ja niin sanotusti taloon töihin. Nyt se mahdollisuus tuli ja se pandemian myötä myös samantien peruuntui.”
Onni onnettomuudessa on, että nyt Tatu ehtii perehtyä entistä paremmin oopperakirjallisuuteen, jos ja kun tulevaisuudessa jälleen aukeaa uusia työmahdollisuuksia. Samalla hän voi vielä paremmin huolehtia Somniumin tulevaisuudesta.
”En tietenkään tiedä tarkalleen, missä parin vuoden päästä olen, mutta nyt tämä todennäköinen siirtymäaika Somniumin kanssa pehmenee, kun pääsen paremmin suunnittelemaan osin omaa mutta ennen kaikkea kuoron taiteellista tulevaisuutta. Tarkoituksenani on suunnitella ohjelmistoja ja projekteja pidemmälle ajalle riippumatta siitä, olenko sitten itse johtamassa niitä vai en ja joihin mahdollinen uusi johtaja voi helposti hypätä mukaan ja jatkaa itse siitä.”
Somnium Ensemblen laulajien kannalta poikkeustilanteen hopeareunuksena on taas se, ettei ohjelmaa pullistelleen juhlavuoden jälkeen ehdi tapahtua uupumista tai kyllästymistä. Päinvastoin, nyt nälkä kuorolauluun vain kasvaa, ja motivaation määrä tulee olemaan pilvissä, kun vihdoin taas pääsemme laulamaan yhdessä!