Unesi ääni -juhlalevyn julkaisu lähenee – kuoronjohtaja kertoo

28.09.2019 Veera Kuusirati Uutiset

Somniumin syksy on edennyt vauhdikkaan alun jälkeen tasaisesti eteenpäin. 10-vuotisjuhlakonsertin ohjelmiston harjoittelu rullaa hyvällä vauhdilla ja konserttia odotetaan innolla. Keväällä aloitettu levytysprojekti saatiin elo-syyskuun vaiheessa levytyspäivien osalta valmiiksi ja levy on vihdoin vain editointia vaille valmis. Ai että, miten meidän näköinen (ja ennen kaikkea kuuloinen) levystä tuleekaan! Marraskuun juhlakonsertissa odotus ja levytyksissä tehty rankka uurastus vihdoin palkitaan, kun Unesi ääni -levymme julkaistaan. Nyt haastattelussa kuoronjohtajamme Tatu Erkkilä, joka kertoo levystä ja levytysprojektista lisää.

 

Mistä levytysidea syntyi?

”Unesi ääni -levyn idea taisi syntyä jo pari vuotta sitten rankan Ad Mariam -levytysprojektin jälkimainingeissa, kun joululevymme oli ollut jo ulkona lähes vuoden ja siitä oltiin hyvin iloisia ja ylpeitäkin. Muistan jossain hallituksen kokouksessa sanoneeni, että kuoron silminnähtävän taiteellisen kehityksen, mm. soundin kehittymisen ja ihmisten kasvamisen muusikkoina ja laulajina, takia voisi tehdä suht nopeallakin aikavälillä uuden äänitteen. Sellaisen levyn, joka näin juhlavuonna koostaisi tähänastisen Somnium Ensemblen historian, ohjelmistolliset painopisteet, tunnelman ja oman soundin. Levyn, joka tiivistäisi yksien kansien väliin, sen mitä Somnium on.”

 

Miksi juuri nämä teokset ovat valikoituneet uudelle levylle?

”Levyn nimi, Unesi ääni, muotoutui päässäni oikeastaan hyvin nopeasti. Nimen myötä levyn kantava teema oli selvä ja se oli vahvasti kytköksissä koko 10-vuotisjuhlavuoteen, jonka ohjelmistoja laadin levyohjelman kanssa samanaikaisesti.

Halusin tämän albumin koostavan mahdollisimman monisäikeisesti kaiken sen, mitä, mistä ja miten Somnium Ensemble on muovautunut ja kasvanut siksi yhdessä laulavaksi porukaksi, mitä se nyt on. Tämä näkyy konkreettisesti levyn teosvalinnoissa: mm. Schnittken Kolme hengellistä laulua, Whitacren Sleep, Holstin Nunc dimittis, renessanssiteokset yleisesti sekä Kuulan tuotanto ovat viimeisen kymmenen vuoden aikana kaikki olleet ohjelmistomme vakiokamaa, jotka ovat tulleet mukaan ohjelmistoon vuosien varrella, kukin omana aikanaan. Niistä monista teoksista, jotka ovat Somniumin matkassa kulkeneet, halusin koota parhaat yhteen tälle 10-vuotisjuhlalevyllemme.”

 

Somniumin Unesi ääni -levy äänitettiin Riihimäen varuskuntakirkossa.

Millainen merkitys levytysprojekteilla on koko kuorolle?

”Taloudellisesti levytysprojektit ovat aina kuorolle jännittävä hetki ja tietynlainen riskikin. Varsinkin nykypäivänä, jolloin CD-levyjen k

äyttö vähenee vähenemistään, on vaikea laskea levymyynnin varaan erityisen paljon.

Taiteellisesti ja sosiaalisestikin koen, että levytysprojekteilla on tietyllä lailla sama porukkaa yhdistävä voima kuin vaikkapa kuor

omatkoilla. Kaikki ollaan koko päivä samassa tilassa yhdessä ja juuri sillä hetkellä halutaan yhdessä luoda parasta mahdollista taidetta painettavaksi levylle, eikä toista mahdollisuutta juuri tälle hetkelle oikeastaan tule. Tietynlainen yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuu hetkellisesti paljon! Myös korvat herkistyvät yksityiskohtaisesti itsensä ja toisten kuuntelemiselle, mikä hitsaa musiikillista tarkkuutta yhteen.

Levytyksissä haetaan täydellisyyttä, ja jokaisesta laulajasta puristetaan noin kahdeksan tunnin levytyspäivien aikana se ehdottoman paras mahdollinen panos, mitä ikinä voi antaa. Juuri sillä hetkellä energiatasoja todella koetellaan, mutta kun valmista levyä voi rauhassa nojatuolissa istuen kuunnella, kaikki venyminen palkitaan lopulta.”

 

Mikä on muuttunut verrattuna vuoden 2016 Ad Mariam -levytyksiin?

”Kuoron kokonaissointi on kypsynyt hurjasti, ja myös tekemiseen on tullut lisää tietynlaista tarkkuutta. Levytystilanteet ovat siitä aina mielenkiintoisia, että keskittyminen menee otto otolta isommilta osin asioihin, joihin ei samalla tavalla keskity konserteissa, joissa ”yrityksiä” on vain yksi. Pienten yksityiskohtien ja eri finessien tarkkuuden kanssa päästiin mielestäni parhaaseen lopputulokseen jouhevammin kuin ensimmäisessä levytysprojektissamme. Tästä luonnollisesti kuuluu valtaisa kiitos taiteelliselle tuottajallemme Visa Yrjölälle.

Myös Riihimäen varuskuntakirkon akustiikka tuntui toimivan juuri meille vielä paremmin kuin Roihuvuoren kirkko, jossa Ad Mariam äänitettiin. Kirkko tarjoaa tietynlaisen vapauden laulaa rennosti, mikä kuuluu selvästi lopputuloksessa, vaikka tilassa kaikuva suuri jälkikaiku ei samalla tavalla levylle päädykään.”

 

Mikä on lempiraitasi levyllä?

”Vaikeahan tähän on vastata. Varsinkin, kun en ole vielä kuullut lopullisia raitoja, joita editoidaan parhaillaan. Mutta ehkä aiemmin mainittujen teosten lisäksi uskallan ennustaa, että juhlavuoden tilausteoksemme Alex Freemanin Cathedral of Spring tulee olemaan yksi omista suosikeistani. Tämä uusi teos on vailla vertaansa ja olen äärimmäisen iloinen, että saimme sen myös jo taltioitua juhlakonsertissa julkaistavalle levylle, jossa ko. teoksen myös kantaesitetämme.

Lisäksi yksi teos on koskettanut minua jo ensihetkestä lähtien, nimittäin Mauersbergerin Wie liegt die Stadt so wüst. Teoksen koskettava tarina yhdistettynä muistijälkiini levytystilanteen hoidokkaasta flowsta lupailevat jo, että kyseinen kappale on varmasti yksi Unesi ääni -levyn monista hiteistä.

 

Unesi ääni -levy julkistetaan lauantaina 9.11.2019 klo 19 Temppeliaukiossa järjestettävässä Somniumin 10-vuotisjuhlakonsertissa.