Somnium Ensemblen tämän kauden kevätkonsertti ei ole ihan tavanomainen: se on paitsi kauden päätös, myös lähtölaukaus kisamatkalle Ranskan Tours’iin kansainväliseen Florilège Vocal de Tours -kuorokilpailuun. Monipuolinen kilpailuohjelmisto esitetään tässä konsertissa lähes kokonaisuudessaan.
Edellisen kerran Somnium Ensemble kilpaili elokuussa 2014 Sveitsissä, Neuchâtelin kansainvälisissä kuorokilpailuissa. Nyt kolme ja puoli vuotta myöhemmin musiikillinen identiteettimme on yhä vahvistunut. Tatu Erkkilä on laatinut ohjelman, joka pyrkii mahdollisimman hyvin heijastelemaan kuoron olemusta.
Kilpailuohjelma kattaa niin hengellistä kuin maallista musiikkia renessanssista 2000-luvun taitteeseen. Kotimaista musiikkia edustavat Leevi Madetojan sekä jazzpianisti Jukka Linkolan kansanlaulusovitukset ja -sävellykset. Ohjelman pääteoksia on Jaakko Mäntyjärven Canticum Calamitatis Maritimae (1997). Vuonna 1994 tapahtuneen Estonian haaksirikon muistolle sävelletty teos yhdistelee requiem-henkistä surumusiikkia, latinankielistä uutistekstiä ja Mäntyjärvelle ominaista loistokkaasti soivaa nykykuorotekstuuria kuvatessaan ihmisen pienuutta meren edessä. Sopraanosolisti, gregoriaaniseen tyyliin raportoiva baritonisolisti sekä merihädästä kertova psalmiteksti luovat eri näkökulmia tragediaan.
Canticum Calamitatis Maritimae kytkeytyy myös Viron 100-vuotisjuhlavuoteen. Viro on nykykuoromusiikin keskuksia, ja tästä maistiaisena mukana on sävellys neoromantiikkaan ja Viron minimalistiseen traditioon ankkuroituvalta Tõnu Kõrvitsilta. Hellä rukous In Paradisum jatkaa Canticumin sielunmessumaista tunnelmaa.
Somnium Ensemblen ohjelmiston keskiössä on alusta asti ollut eurooppalainen romantiikka sekä renessanssimusiikki. Nyt kuullaan musiikkia renessanssijättiläisiltä Palestrinalta ja Victorialta sekä Jacob Handlilta, joka syntyi nykyisessä Sloveniassa ja vaikutti Böömissä yhdistellen musiikissaan Länsi-Euroopan täysrenessanssia venetsialaiseen tyyliin.
Konsertin romantiikan ajan teoksia yhdistävät kevätillan ja kesäyön tunnelmat. Wilhelm Stenhammarin sävelruno Vårnatt maalaa hurmoksellisen kuvan uudelleensyntymisen kaipuusta, Gabriel Faurén liedistä sovitettu En sourdine taas huokuu iltahämärän kitkeränsuloista melankoliaa. Brahmsin Abendliedissä leijutaan unen rauhaan, ja rauhan löytämistä julistaa myös Simeonin kiitosvirtenä tunnettu Nunc dimittis -teksti, josta englantilainen Gustav Holts on säveltänyt majesteetillisen romanttisen version. Faurén ohella ranskalaista musiikkia kuullaan Francis Poulencilta: osia virtuoottisesta G-duuri-messusta sekä vertauskuvallisesti Ranskan natsimiehitystä käsittelevästä Un soir de neige -sarjasta.
Tervetuloa konserttiin 25.5.2018 klo 19 Temppeliaukion kirkkoon!