Kapula vaihtuu hallituksessa, vol. 2

02.03.2020 Somnium Ensemble Kuorolaiset

Somniumin 11. toimintavuosi on lähtenyt hyvään vauhtiin viimevuotisen juhlakauden jäljiltä. Lauantainen karkauspäivän Songs of Love -konsertti oli kuoron ensimmäinen täyspitkä konserttisalikeikka, jossa laulettiin rakkauslauluja mm. Brittein saarilta, Suomesta ja Ruotsista. Konsertti oli myös näillä näkymin viimeinen, johon tein grafiikat kuoron AD:n eli art directorin ominaisuudessa.

Aloitin Somniumin ykkösalttorivissä syksyllä 2012 monen Tapiolan kuorossa vietetyn lapsikuorovuoden jälkeen. Somnium tuntui alusta alkaen joltain ihmeelliseltä, jonka eteen halusin tehdä töitä. Musiikillisesti se merkitsi jatkuvaa oman osaamisen rajojen venyttämistä. Huomasin lisäksi pian, että muustakin osaamisestani voisi olla apua kuoron toiminnan kehittämisessä; olihan minulla harrastuneisuutta mm. kuvataiteissa, kirjoittamisessa ja tietotekniikassa. Syksyllä 2013 rohkaistuinkin ehdottamaan Tatulle, että voisin tehdä markkinointijulisteen Paavalinkirkossa järjestettävälle syyskonsertille Letzte Bitte – ja sille tielle sitten jäätiin. Vuonna 2014 minusta tuli kuoron hallituksen jäsen, ja aloin toden teolla kehittämään kuoron markkinointia ja brändiä.

Arezzon maisemissa kisamatkalla.

Alkuvuosina nimikkeeni hallituksessa oli “mediatuottaja”, sillä tein monipuolisesti kaikkea markkinointiin ja mediaan liittyvää: suunnittelin konserttijulisteita, päivitin sosiaalisen median kanavia, valokuvasin, kirjoitin esittelytekstejä, taitoin käsiohjelmia ja tein kuorolle verkkosivut (ne aikaisemmat tummanpuhuvat, jotka sopivat kuorosta Suomenlinnan kallioilla otettuihin kuviin). Kokeilin innokkaasti erilaisia tyylejä, ja vähitellen – yrityksen ja erehdyksen kautta – Somniumin visuaalinen ilme ja brändi alkoivat vakiintua omaksi tunnistettavaksi kokonaisuudekseen. Keskeiseksi teemaksi muodostui hämyisä unenomaisuus, jonka perustana oli sekä kuoron latinankielinen, unelmaa tarkoittava nimi, että meille ominainen, tunteita säteilevä ohjelmisto. Noihin aikoihin keksin myös sloganin “Unesi ääni”, joka jäi elämään ja päätyikin tuoreimman levymme nimeksi!

Toiminnan kasvaessa hallitukseen saatiin lisää lahjakkaita kuorolaisia tekemään markkinointia ja sisällöntuotantoa, joten sain keskittyä puhtaasti visuaaliseen työhön sekä näiden uusien verkkosivujemme kehittämiseen. Suosikkisaavutuksiani viime vuosien AD-urallani ovat olleet yhdessä logotiimin kanssa suunniteltu logo, levynkannet sekä 10-vuotisjuhlakirja. Olen hurjan kiitollinen siitä, että olen saanut kokeilla ja oppia tässä pestissä näin monen vuoden ajan; harrastepohjalta alkanut homma on ollut diplomi-insinöörin opintojeni ohella edistämässä kasvamistani nykyiseen työhöni konsultiksi IT-alalla, jossa konseptoin uusia digipalveluita sekä suunnittelen käyttöliittymiä viimeisteltyjä visuaalisia ilmeitä myöten. Ensimmäisen oman alan työpaikkani haastattelussakin näytin kuoron grafiikoita osana portfoliotani!

Nyt on viimein tullut aika tehdä elämään tilaa uusille asioille ja toisaalta antaa seuraavan AD:n päästää luovuutensa valloilleen. Onneksi työtäni on jatkamassa taitava maisema-arkkitehti Lilja, jonka tiedän vievän kuoron ilmeen seuraavalle tasolle. Suurkiitos hallituskumppaneille 2014–2020 hoidon kulttuurista ja hauskoista kokoushetkistä, ja paljon onnea matkaan uudelle hallitukselle! Jatkossa laulan yhä ykkösaltossa ja kehitän toimihenkilön virassa kuoron nettisivuja eteenpäin.

Joanna Mehtälä