Basso Markus Suihkonen kuului Somnium Ensemblen perustajavaiheen laulajistoon. Kuorossa hän sai laulukipinän, ja vähitellen alkoi urakiito, jonka seurauksena Markus on nyt kiinnitettynä yhteen maailman parhaista oopperataloista, Baijerin valtionoopperan koulutusohjelmaan. Lähestyvän juhlavuotemme kunniaksi Markus muistelee Somniumin merkitystä ja kertoo jännittävistä vaiheistaan!
”Tulin Somniumiin aivan alussa, kun Tatu vuonna 2009 perusti kuoron. Olimme Tatun kanssa tutustuneet Sibelius-lukiossa ensimmäisen puolen vuoden aikana ja hän pyysi minua liittymään mukaan. Silloin olin vasta aloittanut laulamisen lukion kuorossa ja käynyt muutamalla laulutunnilla syksyn aikana. Selloa olin soittanut 5-vuotiaasta alkaen, mikä toki antoi vakaan musiikillisen peruskoulutuksen. Sello jäi pois kuvioista vasta 20-vuotiaana kun laulaminen vei mennessään.
Somnium oli todella tärkeä juttu laulukipinän syttymisen kannalta. Varmasti tärkeintä oli se, että tuli yksinkertaisesti laulettua. Luulen myös, että kokeneemmat laulajat kuorossa toimivat äänellisenä esimerkkinä, mikä auttoi oman äänen kanssa. Ääni alkoi sitten kehittyä solistisessa mielessä, ja totesin, ettei laulamiseni enää oikein soveltunut kuorolauluun. Tatu onneksi ymmärsi tämän hyvin! Somnium-vuosilla oli iso merkitys siinä, että minusta tuli laulaja, sillä siellä innostuin laulamisesta yhä enemmän.
Aloitin Sibelius-Akatemiassa laulumusiikin osastolla vuonna 2013 ja sain vähitellen enemmän ja enemmän esiintymismahdollisuuksia. Vuonna 2015 voitin Timo Mustakallio -kilpailun ja saman vuoden syksyllä debytoin Kansallisoopperassa, mikä oli oopperadebyyttini ammattilaisproduktiossa. Vietin vielä pari vuotta Siballa, mutta lopulta oli mahdotonta enää sovittaa yhteen töitä ja koulua. Kandin paperit minulle sentään jäi Sibelius-Akatemiasta käteen.
Kesällä 2016 aloitin yhteistyön Boris Orlob -agentuurin kanssa, ja pian sen jälkeen pääsin agentin järjestämän koelaulun kautta Antwerpenin oopperaan Belgiaan. Olin kauden 2017–2018 oopperatalon Young Ensemblessä, jossa lauloin vuoden aikana kahdeksan produktiota sekä konsertteja. Tämä oli ehdottomasti suurin tähän asti kokemani haaste, mutta opetti myös valtavasti.
Nyt syyskuussa aloitin Münchenissä Baijerin valtionoopperan oopperastudiossa. Luulen, että tulen todella viihtymään täällä. Roolit tällä kaudella ovat pienempiä, mutta opetusta on paljon enemmän verrattuna Antwerpeniin. Tämä on hieno mahdollisuus kehittyä laulajana, ja on mahtavaa seurata vierestä, kun maailman parhaat laulajat ovat kanssasi lavalla. Olen onnellinen, että olen päässyt tänne toteuttamaan unelmaani ja tekemään töitä sen eteen. Joka päivä tajuaa, kuinka paljon lisää opittavaa on ja kuinka paljon enemmän on mahdollista kehittyä!”