Somnium Ensemblen syksyn pääteos, Felix Mendelssohnin Paulus-oratorio lähestyy, ja tämän viikon harjoituksissa yhdistimme ensimmäistä kertaa voimamme mieskuoro Manifestumin sekä mm. Musiikkitalon kuorosta sekä Helsingin filharmonisesta kuorosta mukaan liittyneiden lisälaulajien kanssa. Oratoriokonsertit pyhäinpäiväviikolla Kirkkonummella sekä Helsingin Johanneksenkirkossa toteutetaan yhteistyössä mieskuoro Manifestumin kanssa. Kirkkonummen kamariorkesteria ja suurkuoroa johtaa oopperaan ja kuoro-orkesteriteoksiin erikoistunut kapellimestari Jonas Rannila, kokeneen solistikaartin muodostavat Hedvig Paulig, Monica Groop, Mati Turi ja Heikki Kilpeläinen. Konsertit ovat Kirkkonummen kirkossa 31.10. klo 19 sekä 3.11. Helsingin Johanneksenkirkossa klo 19. Somniumin lippukauppa on avattu, ja lippuja konsertteihin hintaan 30 eur voi ostaa osoitteesta
https://holvi.com/shop/somniumensemble/section/paasyliput/ sekä suoraan kuorolaisilta!
Dramaattinen tarina, valoisa sanoma
Vuonna 1836 kantaesitetty Paulus-oratorio oli Mendelssohnille ratkaiseva virstanpylväs, joka kohotti hänet kansainväliseen maineeseen. Mendelssohn ihaili hartaasti Bachia ja oli parikymppisenä ollut nostamassa Bachia täydestä unohduksesta takaisin päivänvaloon järjestämällä Berliiniin harvinaislaatuisen Matteus-passion esityksen. Paulus-oratorio nyökkäilee monessa suhteessa Bachin passioiden suuntaan: siinäkin vuorottelevat kertovat resitatiivit, intiimit koraalit, väkijoukon hurjistuneet kuorokohtaukset ja riipaisevan kauniit aariat. Mendelssohn on kuitenkin suodattanut Bach-vaikutteensa oman romanttisen sävelkielensä lävitse, mikä kuuluu arkkitehtonisessa jylhyydessä, kuoro-osien suurimuotoisuudessa sekä tarinankuljetuksen draamallisuudessa.
Keskiössä on apostoli Paavalin väkevä tarina. Aggressiivinen juutalainen lainoppinut kohtaa Jeesuksen, ja hänen elämänsä muuttuu. Kristittyjen vainoajasta tulee kristittyjen esitaistelija. Paavali löytää elämälleen uuden merkityksen ja on valmis seisomaan uskonsa takana yhteisön epäluulon ja väkivallan uhan edessä.
Mendelssohnin oman isän kuolema oli oleellisesti läsnä oratorion sävellysprosessissa. Säveltäjä on kehystänyt Paavalin kääntymystarinan ajattomilla itsetutkiskelun, armon, luottamuksen ja lohdutuksen teemoilla, joiden välittämisessä kuorolla on keskeinen rooli. Teos sopiikin koskettavalla tavalla juuri pyhäinpäivään.